Monday, August 22, 2011

Interview Kali Ke..?

Menatap laptop 
22 Ramadhan…

          Alhamdulillah..setelah beberapa hari mencari informasi berkenaan tempat kerja yang bakal meng"interview” saya selang beberapa hari lagi akhirnya saya telah ditemukan oleh Allah dengan jawapan yang sangat memuaskan hati. 

          Sudah semestinya perasaan sedih dalam hati terasa sebab peluang untuk ditemuduga oleh panel dah terlepas (jawatan eksekutif syarikat insurans/takaful yang terkenal di Malaysia). Tetapi Alhamdulillah perasaan itu telah pun terubat dengan rasa ketenangan yang cukup menyenangkan. Sekurang-kurang selepas ni dah takdelah rasa was-was dalam hati samaada kerja yang saya buat ni berlandaskan syara’ ke tak atau duit yang bakal diterima nanti ada unsur syubhah ke tak dan lain-lain perasaaan yang hadir.
          
          Seperti yang kita sudah sedia maklum, umat Islam TIDAK BOLEH bekerja dengan pekerjaan yang terlibat dengan riba. Memanglah syarikat itu ada takaful. Insurans dan takaful: benda yang sama tapi tak serupa tau. Bila adanya percampuran atara keduanya, kita pun jadi ragu-ragu “Duit gaji yang bakal kita terima tu dijamin halal ke. Sumbernya pun kita tak pasti?”

          Ringkasan pemahaman yang saya dapat daripada artikel UZAR (berdasarkan komen-komen dan jawapan UZAR sendiri): klik artikel itu di sini

1)      1) Riba sudah nyata adalah perniagaan yang haram tetapi saya difahamkan daripada jawapan artikel UZAR bahawa tidak salah kita bekerja dalam syarikat yang menyediakan perhidmatan yang haram selagi kita tidak secara langsung terlibat dalam kontrak perniagaan haram itu (RIBA). 

2)      2) Seperti yang sudah sedia mklum umat islam tidak boleh berkerja dengan perkerjaan yg terlibat dengan riba..bagaimana pula dengan orang bukan Islam yang berkerja dengan bank islam? Adakah ia dibolehkan (sebab ia melib atkan kontrak yang memerlukan pengurusan orang Islam tetapi diuruskn oleh orang bukan Islam).
Jawapan UZAR : hukumnya adalah harus. Nabi dan para shabat juga membeli belah barangan dan menjual kepada orang kafir. Hukum adalah harus selagi tertakluk dan mengikut cara yang diterima Islam.

3)      3) Pendapat/pandangan & hokum mengenai rezeki yang diperoleh hasil bekerja di sebuah bank asing sebagai Salas & Marketing Executive (yang sememangnya berkerja dan bertanggungjawab mencari jualan/sales untuk mempromosi produk-produk perbankan termasuklah produk Islamik & Konvensional.
Jawapan UZAR : jika promote produk haram, maka semua hasilnya haram dan dosa besar. Jika promote porduk Islam, maka komsiyen darinya adalah halal. Namun adalah HARAM untuk bertugas dgn kerjaya sedemikian.


TAKAFUL DAN INSURANS. Untuk rujukan sila klik sini

Apa itu Takaful?
Takaful adalah kata terbitan bahasa arab “kafala” yang bermaksud “jamin” dan perkataan Takaful membawa maksud saling menjamin. Istilah Takaful telah digunapakai dalam konteks insurans secara Islam. Ia merupakan satu perjanjian antara sekumpulan peserta untuk saling menjamin antara satu sama lain apabila berlakunya musibah atau kerugian tertentu.
Konsep saling menjamin atau insurans ini telah wujud sekian lama. Salah satu daripadanya ialah penggunaan konsep “Aqilah yang digunapakai oleh masyarakat Arab jahiliyah. Keadaan bangsa Arab yang tinggal dalam bentuk kesukuan atau kabilah membolehkan amalan ini dilakukan. Sekiranya berlaku pergaduhan dan menyebabkan kematian satu pihak maka pihak yang membunuh akan dikehendaki membayar ganti rugi kepada keluarga orang yang terbunuh. Bayaran ganti rugi itu akan dikutip di kalangan ahli suku atau Kabilah si pembunuh. Ia merupakan satu bentuk jaminan yang wujud pada ketika itu.
Takaful yang wujud pada hari ini pula adalah Takaful berbentuk perniagaan (Tijari) di mana sebuah syarikat menjalankan satu bentuk perniagaan yang bertujuan untuk memberikan jaminan yang berlandaskan Syara’ iaitu terhindar daripada unsur Riba (bunga), Maisir (perjudian) dan Gharar (ketidakpastian). Untuk tidak terlibat dengan unsur-unsur tersebut, perniagaan Takaful menggantikannya dengan konsep Tabarru’ (derma) dan perjalanan operasinya menggunakan dua konsep muamalah Islam iaitu konsep “Mudharabah” dan “Wakalah”.
Dalam kontrak Takaful ini, peserta bersetuju untuk saling menjamin antara mereka. Ia berasaskan kepada sifat persaudaraan, kasih sayang dan saling bantu membantu. Dikatakan demikian kerana sumbangan wang yang diberikan oleh peserta akan dikumpulkan dan wang tersebut digunakan untuk membayar pampasan kepada peserta yang mengalami musibah atau kerugian.


Perbezaan antara Takaful dan Insurans
Takaful dan Insurans mempunyai tujuan yang sama iaitu memberikan jaminan dan bantuan kepada peserta dalam bentuk kewangan. Namun di antara keduanya terdapat perbezaan yang besar. Perbezaan yang wujud dapat dilihat daripada beberapa sudut berikut: 
     1. Hukum
Perniagaan Takaful adalah halal dan umat Islam harus menyertainya sementara perniagaan insurans telah diputuskan haram oleh Majlis Fatwa Kebangsaan dan juga majlis-majlis fatwa lain. Perniagaan insurans mengandungi unsur Riba, Maisir dan Gharar. Maka membeli polisi insurans dan segala hasil pendapatan daripada syarikat inurans adalah haram. 
2. Kontrak asas yang digunapakai
Dalam Insurans konvensional kontrak yang digunapakai ialah kontrak pertukaran (Mu’awadat)Tabarru’) iaitu dalam bentuk jual beli. Sementara Takaful menggunakan kontrak derma ( 
3. Kontrak-kontrak lain
Dalam Insurans konvensional tidak terdapat kontrak-kontrak lain selain kontrak jual beli. Tetapi dalam Takaful, digunakan kontrak wakalah (agensi) dan kontrak Mudharabah (perkongsian untung rugi) 
4. Tanggung jawab pemegang polisi
Peserta Takaful akan menyumbang caruman untuk saling menjamin di antara semua peserta sementara pembeli insurans akan membayar premium kepada penanggung insurans. Penyertaan Takaful merupakan satu akad di kalangan peserta tetapi pembelian insurans adalah satu kontrak di antara penginsurans dan pemegang polisi. 
5. Saluran pelaburan
Pelaburan kumpulan wang Takaful akan dilaburkan melalui instrumen pelaburan yang diharuskan dan pelaburan ini hanya akan dilakukan ke atas syarikat-syarikat yang telah dikelaskan sebagai patuh Syariah. Penentuan ini adalah berdasarkan senarai patuh Syariah yang dikeluarkan oleh Suruhan Jaya Sekuriti (SC).
Pelaburan syarikat insurans pula adalah bebas kepada semua jenis instrumen tidak mengira sama ada halal atau tidak. Ini termasuklah pelaburan ke atas syarikat perjudian dan arak. 
6. Perjalanan operasi
1.       Syarikat Takaful mempunyai Majlis Penasihat Syariah yang bertanggung jawab memberikan nasihat terhadap segala aktiviti termasuk pelaburan. Selain itu syarikat Takaful juga mempunyai unit Syariah yang berperanan sebagai sekretariat kepada Majlis Penasihat Syariah.  Syarikat insurans tidak mempunyai bahagian penasihat Syariah kecuali Syarikat MCIS Zurich Insurance. Walaupun begitu, penasihat Syariah ini hanya memberi nasihat dalam bebarapa perkara tertentu sahaja. Namun perjalanan operasinya masih lagi peniagaan insurans konvensional.
2.       Pengendali-pengendali Takaful di Malaysia menggunakan dua model perniagaan Takaful iaitu model Mudharabah (perkongsian untung rugi) dan model Wakalah (agensi). Kebanyakan pengendali Takaful menggunakan model Wakalah dan model Mudharabah digunakan oleh Syarikat Takaful Malaysia Berhad.
3.       Segala hasil tidak halal yang diperolehi oleh pengendali Takaful tidak akan dikira sebagai pendapatan syarikat sebaliknya akan dimasukkan ke dalam tabung kebajikan. Syarikat insurans tidak mempunyai unsur ini.
4.       Pengendali Takaful wajib membayar zakat perniagaan dan cukai tetapi syarikat insurans hanya membayar cukai. 
7. Aspek perundangan
Pengendali Takaful tertakluk kepada Akta Takaful 1984 sementara syarikat insurans tertakluk kepada Akta Insurans 1963 (pindaan 1996).
Sebelum kewujudan Takaful, umat Islam terpaksa membeli polisi insurans. Tetapi kini dengan wujudnya banyak syarikat pengendali Takaful, maka ia bukan lagi menjad arternatif atau pilihan kepada umat Islam tetapi seharusnya umat Islam menolak insurans konvensional dan menyertai Takaful. Mudah-mudahan industri Takaful dan sistem kewangan Islam di Malaysia akan terus perkembang dengan subur agar dapat memartbatkan Syariat Islam yang syumul.
   
 Nota Suri:

Bidang tugas sebagai seorang executive ini sememangnya berperanan besar dalam mengendali operasi dan hala tuju syarikat. Jika operasi utamanya menyediakan instrumen-instrumen tidak patuh syariah. Hasil pendapatan executive tersebut juga boleh membawa kepada haram atau paling kurang status syubhah. Walaupun begitu menurut fatwa-fatwa semasa yang ada, kerjaya tersebut masih lagi diberikan ruang kelonggaran dengan syarat jika benar-benar sukar untuk mencari pekerjaan lain. Pada masa yang sama juga saya perlu sentiasa berusaha mencari peluang pekerjaan-pekerjaan yang dipercayai dan diyakini halal statusnya.

Sebelum memohon kerja, selidiki betul-betul syarikat yang bakal kita berkerja/interview nanti. Pengajaran bagi saya dan peringatan bagi kat luar sana. (p/s: Sebenarnya saya tak tahu pun syarikat yang saya apply kerja ni adalah anak syarikat kepada syarikat insurans. Bila dah anak,mesti antara sumber income daripada induk jugak kan?

Kita semua sepatutnya bekerja untuk melakukan yg terbaik dalam mengendalikan diri kita untuk disesuaikan dengan kerja kita dan keredhaan  Allah kepada kita. Bekerja ialah kewajipan untuk menyediakan rezeki kepada seseorang dan keluarganya.
 Allah SWT berfirman, "Barangsiapa yang dalam keadaan terpaksa, sedang dia tidak menginginkannya dan tidak (pula) melampaui batas, maka sesungguhnya Tuhanmu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."." (Al-An`am: 145)
Alhamdulillah, saya bukan darurat. Saya masih ada anak-anak kecil itu…^_^v

No comments:

Post a Comment