Monday, August 22, 2011

Interview Kali Ke..?

Menatap laptop 
22 Ramadhan…

          Alhamdulillah..setelah beberapa hari mencari informasi berkenaan tempat kerja yang bakal meng"interview” saya selang beberapa hari lagi akhirnya saya telah ditemukan oleh Allah dengan jawapan yang sangat memuaskan hati. 

          Sudah semestinya perasaan sedih dalam hati terasa sebab peluang untuk ditemuduga oleh panel dah terlepas (jawatan eksekutif syarikat insurans/takaful yang terkenal di Malaysia). Tetapi Alhamdulillah perasaan itu telah pun terubat dengan rasa ketenangan yang cukup menyenangkan. Sekurang-kurang selepas ni dah takdelah rasa was-was dalam hati samaada kerja yang saya buat ni berlandaskan syara’ ke tak atau duit yang bakal diterima nanti ada unsur syubhah ke tak dan lain-lain perasaaan yang hadir.
          
          Seperti yang kita sudah sedia maklum, umat Islam TIDAK BOLEH bekerja dengan pekerjaan yang terlibat dengan riba. Memanglah syarikat itu ada takaful. Insurans dan takaful: benda yang sama tapi tak serupa tau. Bila adanya percampuran atara keduanya, kita pun jadi ragu-ragu “Duit gaji yang bakal kita terima tu dijamin halal ke. Sumbernya pun kita tak pasti?”

Wednesday, August 17, 2011

SIAPA: Mansur Al-Hallaj, SALAH FAHAM DUNIA SUFI

17 Ramadhan....
6.45 petang...

Suatu perkara telah menarik perhatian saya sebaik sahaja selesai membaca komen-komen dalam artikel SaifulIslam.com "Ketidakpastian Yang Disengajakan"- Klik sini.

Komen berkaitan dunia Sufi...

CARILAH SUMBER ITU

Siapa Mansur Al-Hallaj? Saya search beberapa laman web. Ternyata wikipedia berjaya memudahkan pemahaman saya. Klik sini

Husain ibn Mansur al-Hallaj atau biasa disebut dengan Al-Hallaj adalah salah seorang ulama sufi yang dilahirkan di kota Thur yang bercorak Arab di kawasan Baidhah, Iran Tenggara, pada tanggal 26 Maret 866M. Ia merupakan seorang keturuna Persia. Kakeknya adalah seorang penganut Zoroaster dan ayahnya memeluk islam. Al-Hallaj merupakan syekh sufi abad ke-9 dan ke-10 yang paling terkenal. Ia terkenal karena berkata: "Akulah Kebenaran", ucapan yang membuatnya dieksekusi secara brutal.

Bagi sebagian ulama islam, kematian ini dijustifikasi dengan alasan bid'ah, sebab Islam tidak menerima pandangan bahwa seorang manusia bisa bersatu dengan Allah dan karena Kebenaran (Al-Haqq) adalah salah satu nama Allah, maka ini berarti bahwa al-Hallaj menyatakan ketuhanannya sendiri. Kaum sufi sejaman dengan al-Hallaj juga terkejut oleh pernyataannya, karena mereka yakin bahwa seorang sufi semestinya tidak boleh mengungkapkan segenap pengalaman batiniahnya kepada orang lain. Mereka berpandangan bahwa al-Hallaj tidak mampu menyembunyikan berbagai misteri atau rahasia Ilahi, dan eksekusi atas dirinya adalah akibat dari kemurkaan Allah lantaran ia telah mengungkapkan segenap kerahasiaan tersebut......

Baca selanjutnya di wikipedia.....

DUNIA SUFI

Ternyata, ada juga salah faham bila dikaitkan dengan dunia sufi.

> Orang Sufi anti-Syurga dan tidak takut Neraka?
> Penyaksian Sang Ombak
> Salah Faham terhadap Dunia Sufi
> Roh jiwa dan Nafs
> Perjalanan mencari Yang Haq
> Mereka yang memusuhi Dunia Sufi
> Sejarah Sufi

Bakal terjawab bila baca kat sini:

Klik sini: JALAN SUFI
Klik sini jugak: SUFI NEWS



Nota Suri: Semoga dipermudahkan pembacaan dan pemahaman tentang dunia kesufian....Wallahualam.

Bicara Hati 7: Kehilangan Itu...

Menatap langit 17 Ramadhan 2011, 3.50 minit petang…terimbau kembali memori-memori lama…kehilangan insan-insan tersayang, kehilangan harta, kehilangan pemberian berharga, kehilangan kepercayaan, kehilangan satu persatu anugerah terindah yang pernah Allah pinjamkan di dunia ini suatu ketika dahulu…

Rasa kehilangan bagi setiap orang berbeza
Kerana hanya jiwa yang merasainya sahaja yang tahu
Ya, kehilangan itu memeritkan
Kehilangan itu membuatkan hati sedih
Kehilangan itu tidak seindah yang disangka
TETAPI kehilangan itu tetap bermakna 
Ia mengajar diri erti ketabahan, kesabaran, kecekalan...

Kehilangan itu takkan kembali lagi 
Sebaliknya ia akan menjadi suatu memori yang akan sentiasa terpalit di jiwa 
Sama ada kita redha atau tidak…
Percayalah wahai kamu
Allah itu Maha Mendengar apa yang setiap hambaNYA bicarakan dalam hati 
Kerana hanya DIA pemilik hati kita yang hakiki

Kehilangan itu betul-betul mengajar diri untuk berdikari di atas bumi Ilahi ini 
Memburu redhaNYA dalam setiap perbuatan yang dibuat, 
tindakan yang diambil, percakapan yang dibicarakan dan segala-galanya. 
Ya, redhaNYAlah yang selama ini diimpi oleh kita
Sebab semua yang ada di sini hanyalah pinjaman semata.

..:Suri:..
Petang 17 Ramadhan



Nota Suriey: Buat Mak Ayahku, Adik-beradikku yang sangat dicintai dan dikasihi. Kalian adalah anugerah Allah yang terindah buat diri ini. Buat sahabat-sahabat seperjuangan...beruntung bertemu dengan kalian yang banyak memberi seribu satu pengalaman berharga dan pengajaran yang berguna untuk diri menempuh alam yang sementara ini.

Ya Allah, tiada kata yang dapat diungkap selain pengharapan daripadaku kepadaMU untuk bekalkan dan salurkan hati dan jiwa ini kekuatan dan ketetapan iman. Mana mungkin aku hidup tanpa petunjuk & hidayah daripadaMU...Amiin
 


Tuesday, August 16, 2011

Bicara Hati 6: Sepasang Kaki Itu

Sepasang kaki itu berjalan-jalan…
Ketidakpastiannya dalam menentu arah tujuan sangat jelas
Banyak tempat disinggahi
Tetapi
Kemahuan kaki itu untuk melangkah diturutkan jua
Ia inginkan ketenangan
Lalu berjalan-jalan memerhati sekitar
Langit ditatap sepuasnya
Dengan harapan ketenangan itu datang
Seiring dengan desiran angin lembut yang membelai tubuhnya
Lalu, ketenangan yang ingin dicari tidak kunjung tiba
Sebak rasa di jiwa
Pilu merajai dirinya
Hampa mencengkam sanubari
Dia bermomolog besendirian
Sampai bila aku harus begini?
*
*
*
Banyak hari berlalu…
Lalu ia temui jawapan
~Ketenangan itu hanya datang daripadaNYA~

..:Suri:..

"Kehidupan adakalanya sangat memeningkan, payah & sukar. Semakin kita mencari jalan, semakin banyak pula rintangan & kesukaran. Kita mungkin bingung, boleh jadi kita mengeluh dengan kepayahan yang dialami. TETAPI yakinlah dirimu & diriku bahawa ALLAH sentiasa sahaja memberikan yang terbaik untuk kita. Bukankah ALLAH bersifat Ya RAHIM?" 

Sunday, August 14, 2011

OST Imam Muda...^_^

video 

Hambamu - Mawi feat Akhil Hayy

Ke arah satu perjalanan
Dalam sebuah kehidupan
Demi untuk mengecapi
Hasrat murni di dalam hati

Usaha dengan doa
Masanya akan tiba
Dengan restu Illahi
Kelak pasti akan ditemui

Suluhkan cahaya di hati terang (Allah)
Tunjukkan jalan seandainya hilang (Allah)
Tegakkan perjalanan yang bakal ditempuh
Tegakkan semangat bila runtuh
 
Setibanya di sisiMu ku berserah
Terimalahku hambaMu Allah
HambaMu Allah

Sekiranya takdir menguji
Cekalkanlah hasrat di hati
Semoga kesusahan bisa
Mengajar erti terus asa

Usaha dengan doa
Masanya akan tiba
Dengan restu Illahi
Kelak pasti akan ditemui

Suluhkan cahaya di hati terang (Allah)
Tunjukkan jalan seandainya hilang (Allah)
Tegakkan perjalanan yang bakal ditempuh
Tegakkan semangat bila runtuh
 
Setibanya di sisiMu ku berserah
Terimalahku hambaMu Allah

Dengan restu Illahi
Kelak pasti akan ditemui

Suluhkan cahaya di hati terang (Allah)
Tunjukkan jalan seandainya hilang (Allah)
Tegakkan perjalanan yang bakal ditempuh
Tegakkan semangat bila runtuh
 
Setibanya di sisiMu ku berserah
Terimalahku hambaMu Allah
 
HambaMu Allah
HambaMu Allah


BUKU-BUKU HARAKI


1.0 Usrah : My Family
1.1 Usrah & Harakah : Ya’qub Muhammad Hussin
1.2 Usrah & Dakwah : Hassan al – Banna
1.3 Teks Usrah : Idris Ahmad
1.4 Risalah Usrah : Abu Urwah
1.5 Adab – Adab Usrah : Ikhwan Muslimim
1.6 Tajuk – tajuk Asasi untuk Remaja yang Soleh : Teh Izanuri Jamaluddin
1.7 Fiqh Sirah 1 : Said Ramadhan al - Buti

2.0 Hakikat Tauhid
2.1 Pngertian Tauhid ( Hakikat Tauhid ) : Dr. Yusof Qardawi
2.2 Muqaddimah Aqidah Muslim : Tuan Guru Abd. Hadi Awang
2.3 Aqidah & Perjuangan : Fadzil Noor
2.4 Aqidah Islamiah :Sayyid Sabiq
2.5 Manhaj Hidup Muslim: Sayyid Qutb & Abu'l A'la Al-Maududi
2.6 Tauhid dan Makna Syahadatain
2.7 40 Perkara yang Membatalkan Iman Menurut al – Quran & Sunnah : Dr. Hanafi Mohamed
2.8 Syahadatul Haq: Abu a’la al –Maududi

3.0 Islam sebagai cara hidup : Muslim 24 jam
3.1 Asas – asas Islam : Abu a’la al –Maududi
3.2 Dasar – Dasar Islam : Abu a’la al –Maududi
3.3 Sistem Masyarakat Islam dalam Al Qur'an dan Sunah : Dr. Yusof Qardawi
3.4 Masa Depan Islam : Dr. Abdullah Azzam
3.5 Konsep – konsep Umum Islam : Abu Urwah
3.6 Salah Faham Terhadap Islam : Syed Qutb
3.7 Beberapa studi Tentang Islam : Syed Qutb
3.8 Apa Ertinya Anda Seorang Muslim : Abu a’la al –Maududi
3.9 Apa Erti saya Menganut Agama Islam : Fathi Yakan
3.10 Cara Hidup Islam : Abu a’la al –Maududi
3.11 Islam dan Jahiliyah : Abu a’la al –Maududi
3.12 Islam Yang Mesti Difahami : Ali at-Thontowi
3.13 Islam : Fikrah, Harakah & Daulah : Tg Hj. Abd. Hadi Awang
3.14 Islam Kesejahteraan Untuk Seluruh Manusia : Syed Qutb
3.15 Bagaimana kita Menyeru kepada Islam : Fathi Yakan

4.0 Konsep Ibadah dalam Islam
4.1 Bimbingan Mukminin : Imam al – Ghazali
4.2 Ikhlas dalam Ibadah dan Perjuangan : Dr. Yusof Qardawi

5.0 Akhlak dalam Islam
5.1 Asas – asas akhlak bagi Harakah Islamiah : Abu a’la al –Maududi
5.2 Akhlak Dan Kaunseling Islam : Mohd Nasir Omar
5.3 Jundullah Thaqafatan Wa Akhlakan : Said Hawa
5.4 Keperibadian Muslim : Mohd Ali Hashimi
5.5 Adab Pergaulan Menurut Al – Quran & Sunnah : Dr. Rokiah Ahmad

6.0 Ukhuwah Persaudaraan Islam
6.1 Virus – virus Ukhuwah : Abu 'Ashim Hisyam bin Abdul Qadir
6.2 Ukhuwah Islamiah: Abdullah Nasih Ulwan.

7.0 Tasawur Tarbiyah
7.1 Tarbiyah Islam & Madrasah al – Banna : Dr. Yusof Qardawi
7.2 Risalah Ta’lim : Imam Hassan al – Banna
7.3 Manhaj Daurah Tadribiyah

8.0 Dakwah Islamiah
8.1 Islam dan Dakwah : Dr. Abd. Karim Zaidan
8.2 Jalan Dakwah : Mustafa Masyhur
8.3 Islam Dakwah yang syumul : Dr. Yusuf Qardawi
8.4 Buku Panduan Badan Dakwah Di Sekolah Menengah : Ust. Fahrul Irfan Ishak
8.5 Bekalan Di Sepanjang Jalan Dakwah : Mustafa Masyhur
8.6 Dakwah Fardiah : Mustafa Masyhur
8.7 Rintangan Perjuangan Dalam Kehidupan Pendakwah : Fathi Yakan
8.8 Fiqh Dakwah Dalam al – Quran : Muhammad hanif Hassan
8.9 Bahtera Penyelamat : Fathi Yakan
8.10 Golongan yang tercicir di Jalan Dakwah : Fathi Yakan
8.11 Beberapa Peringatan untuk Para Daie : Fathi Yakan
8.12 Fiqah Berinteraksi dengan Non Muslim : Mohammad Nizam Abd. Kadir
8.13 Bagaimana Menyentuh Hati : Abbas as - Siisi

9.0 Amar makruf Nahi Mungkar
9.1 Iman dan Harakah ( Ghulam Dakwah ) : Hisyam Soqr

10.0 Amal Jamaie dan amal Ijtimaie
10.1 Amal Jamai Gerakan Bersama : Mustafa Masyhur
10.2 Amal Jamaie : Pengertian & Tuntutan : Yahya Othman

11.0 Pengenalan Jamaah Islamiah
11.1 Tasawur Asasi Gerakan Islam : Fathi Yakan
11.2 Beberapa Pelajaran dalam Amal Islami : Said Hawa
11.3 Keutamaan Harakah Islamiah dalam Menghadapi Cabaran Mendatang : Dr. Yusof Qardawi



Kata-kata dari Tok Guru Nik Aziz yang boleh dikongsikan bersama :

"Tidak membaca buku bermakna tidak bertambahlah takungan ilmu dan pengetahuan"

"Apabila tidak ada bahan yang dibaca maka pemikiran dan komunikasi mereka akan ketinggalan."
 
Pesanan beliau kepada generasi muda : "Lantaran itu saya sering menyarankan orang muda supaya menjadikan membaca itu suatu budaya. Jika diusia muda kita gemar membaca, maka jika ditakdirkan kita menjadi pemimpin kelak, kita akan menjadi pemimpin yang mempunyai daya berfikir yang tajam. Selaku umat Islam kita adalah khalifah Allah. Bagaimana ingin jadi khalifah kalau kita tidak mampu berada di depan?Bagaimana kita boleh mara kalau kita tidak mempunyai buah fikiran yang bernas? Bagaimana kita mampu berfikir secara bernas kalau kita tidak menghimpun idea melalui pembacaan?"


Nota Suriey: