Thursday, November 14, 2013

Tafsiran manusia



Dia tersenyum..

“Aih, takde apa-apa pun boleh tersenyum? Buang tebiat ke apa?”

Dia tersenyum lagi memandang langit..

Memandangnya menambahkan lagi pening.

“Gila...” Getus dalam hati sambil menjeling memandang si dia yang tersenyum sejak dari tadi.

Kelihatan sebuah buku disampingnya tertera gambar Irma Hasmie sebagai cover page depan berjudul S.M.I.L.E. Dalam sekelip mata sahaja hati mula menyebut ringkas kisah hidup Irma Hasmie, seorang pelakon yang popular dengan beberapa filem dan drama tempatan. Difahamkan dan menurut kenyataan beberapa orang sahabat, beliau semakin terkenal selepas penghijrahannya menjadi muslimah yang lebih baik dengan lengkap bertudung dan berbusana muslimah anggun bersyariat. Pernah mengalami beberapa ujian dalam hidup dan akhirnya sekarang beliau sedang berbahagia bersama anak dan suami tersayang.  

"Baiti Jannati."

“Ok..patutla senyum semacam.” :)

Tafsiran Manusia

Ya. Tafsiran manusia selalu tidak betul. Jarang yang tepat. Kadang-kadang tersasar jauh dari tempat yang sepatutnya ia berada. Kenapa?

Sebab manusia itu sering bersangka-sangka.

Manusia lebih bertumpu kepada sangkaan buruk berbanding sangkaan yang baik apabila dilanda sesuatu musibah dan ujian.

Kita memegang pada hadith qudsi iaitu:

“Aku selalu mengikuti sangkaan hambaKu terhadap diriKu dan Aku selalu menyertainya ketika ia berzikir kepadaKu”

Manusia itu bergantung kepada apa yang difikirkan.

Saya share daripada fb IM Ashraff:

Tidak sama antara orang yg tak sempat jumpa isteri, anak terpaksa menangis krn ditinggalkan, waktu tidur terhad 2-3jam, lebih byk tidur dlm kereta, keluar awal pagi, pulang jam 2-3pagi, jiran hanya sempat dilambai tgn, kalau minum di restoran pun, minum sambil meeting, menerima panggilan telefon aduan, soalan, luahan, masa lebih byk brsama masyarakat berbanding family..tak termasuk kritikan yg sentiasa mendatang...inilah kehidupan YB, Menteri, Alim Ulamak, Imam, Aktivis, Mujahidin, Public Figure, pendakwah dsbg...

Berbanding org yg hanya duduk di depan FB, Twitter lalu memberikan pandangan, melontarkan pujian, menasihat, beri teguran, kritikan, malah ada jg cemuhan dan cacian. Ada yg memberi semangat dan motivasi..ada jg yg selalu memberi smgt utk bersabar lalu dibawa contoh kisah Nabi yg lebih teruk diuji..

Dua kelompok ini berbeza...namun kedua2 kelompok ini saling memerlukan..yg melaksanakan dan yg mencadangkan perlu utk mewarnai dunia serta saling melengkapi..Cuma kedua2 ini perlu ada nilai ikhlas dan bertindak atas asas kasih dan sayang krn Allah...insyaAllah, agama terus mekar..

Inilah yg dipanggil bezanya antara 'REALIS' dan 'IDEALIS'.. IM Asyraff


Apa yang kita fikirkan sekarang mempengaruhi apa yang akan kita lakukan selepas ini. Mulakan berfikir untuk buat sesuatu yang bermanfaat dan memberikan kebaikan kepada semua. Hanya dengan izin dan kekuatan dariNya, insyaAllah kita dapat manfaat dari perbuatan yang kita lakukan tersebut.
 

No comments:

Post a Comment