Saturday, May 18, 2013

Tukar Cara Kita Melihat Sesuatu


~Experience is the best teacher~

Catatan ini dibuat pada 15 Mac 2012. Saya baru menyedari catatan ini ketika meng’godak’ (istilah baru saya belajar daripada En.Zauj) draft catatan dalam folder laptop. Dengan penambahan sedikit point, akhirnya draft yang sekian lama tersimpan dapat dipublish di sini. Alhamdulillah.

15 Mac 2012
Khamis
5.30 petang

Salah satu pengalaman berharga bagi saya. Berapa kali tersalah naik komuter. Kali ni saya buat kesalahan yang memberi makna tersirat. ^_^


Naik bas dari Gambang turun Pekeliling. Kemudian naik LRT stesen Titiwangsa turun ke stesen Chan Sow Lin. Daripada stesen Chan Sow Lin, tukar tren ke laluan Sri Petaling menuju ke Bandar Tasik Selatan. Sesudah turun tren, beli tiket KTM di kaunter dan tunggu next KTM untuk ke Seremban. Sampai Seremban, jalan kaki sepanjang lorong gajah ke Terminal One. Naik pula bas Seremban-Port Dickson. Destinasi terakhir…

4 tahun…membiasakan diri dalam keadaan yang tidak biasa pada mulanya menjadi biasa. Naik bas, tunggu bas, tempah tiket, naik LRT menyaksikan ragam orang ramai, orang dewasa, orang tua, budak sekolah, remaja, orang pejabat, couple, muslimat tudung kecik, besar mahupun tak pakai tudung langsung. Semua telah saya lalui dengan Sod.Ba.Ra. Proses kesabaran kadang-kadang ambil masa yang panjang. Bukan mudah rupanya untuk seseorang yang dikatakan ‘pendakwah’ di kampus untuk berada dalam golongan masyarakat yang pelbagai.

Kalau nak diikutkan rutin orang balik kampung adalah simple dan mudah. Naik bas…lepas bas dah bergerak beberapa minit mula mencari pelaras untuk turunkan kerusi dan bila dah dalam keadaan selesa selepas itu mata akan dipejam sedikit demi sedikit sehingga akhirnya tertidur sampailah tiba ke destinasi yang dituju. Kebiasaannya, orang di sebelah akan buat halnya sendiri begitu juga dengan kita.

Tapi terus terang, bila berhadapan dengan semua insan yang saya perhatikan…its worth. Saya muhasabah diri saya semula. Tidak semua orang mampu belajar tinggi seperti saya (walaupun taklah setinggi mana). Mereka ada kehidupan masing-masing. Begitu juga dengan saya.

Warna-warni kehidupan manusia

Setiap kali lalu laluan susur gajah dari hentian LRT Titiwangsa ke hentian bas Pekeliling, tersentuh dengan pakcik dan makcik yang jual tisu atau bermain alat muzik mahupun yang duduk statik saja di situ memerhatikan orang yang lalu lalang di hadapannya. Disebabkan saya selalu jugak balik kampung dan lalu laluan tersebut, kadang-kadang orang yang sama saya jumpa dan kadang-kadang berbeza. Tetapi mereka dengan motif yang sama: meminta sedikit sumbangan (istilah saya yang sama erti dengan sedekah).

Setiap kali terjumpa couple yang berada dalam tren, hati rasa geram. Muka saya buat reaksi garang macam nak makan orang. Menjeling setajam-tajamnya. Namun adakalanya, saya beri senyuman sinis kepada mereka supaya mereka terasa serba-salah. Berbual mesra, menggedik, terlentok sana sini dengan pasangan. Meluat rasanya. 

Setiap kali terjumpa amoi yang auratnya terdedah menampakkan pahanya yang putih gebu, saya tutup mata pura-pura tidur atau pandang ke tempat lain. Kadang-kadang tak dapat nak elak, banyak istighfar semoga hati saya tak lalai. Melihat aurat orang lain adalah salah satu benda yang paling saya alergik. Sepatutnya, non-Muslim juga patut ada sensitiviti dengan perkara-perkara seperti ini. Dalam hati saya, saya berbisik “Amoi ni tak rasa rimas ka bila ramai lelaki melihatnya? Eiiii, aku yang duduk dekat dengan dia pun dah rasa geli dan takut dengan mata-mata yang memandang…”

Setiap kali terjumpa budak-budak bersama-sama mak ayahnya, hati saya berdoa agar si cilik-si cilik tersebut dapat membahagiakan keluarga bila dah besar nanti. Teringat pula kisah seorang budak yang duduk di belakang saya mengetuk-ngetuk kepala saya yang berada di kerusi hadapan. Umur lebih kurang 3-4 tahun. Nak marahkan, maknya pula ada. Maknya kemungkinan tak sedar atau tidur dek keletihan barangkali. Bila dia sedar, cepat-cepat dia tarik anaknya. Saya lega sambil menahan sakit kepala dan rasa baran.  

Setiap kali masuk dalam bas, saya akan memilih seat sebelah tingkap dan meletakkan beg pakaian di seat sebelah. Bila ada perempuan mahu duduk barulah saya akan mengalihkan beg tersebut ke bawah untuk elakkan lelaki daripada duduk sebelah. Untung juga bertudung labuh, kebanyakan lelaki faham. Dalam keadaan yang tak dapat nak elak, contohnya naik bas ekspress yang memang disediakan nombor tempat duduk bagi penumpang…adakalanya saya akan duduk di sebelah lelaki. Tips yang biasa dibuat adalah pura-pura tidur bagi mengelakkan perbualan yang sia-sia.

Banyak lagi pengalaman-pengalaman balik kampung yang tak mampu diceritakan di sini (disebabkan banyak sangat. :) ).

Hakikatnya

Warna-warninya kehidupan manusia itu patut dirasai dan sememangnya berharga untuk kita renungkan dan perbaiki diri. Bila berhadapan dengan situasi-situasi tersebut, apa yang penting adalah cara kita memandang sesuatu dengan bermatlamatkan mendapatkan redha Ilahi.

Pernah saya didatangi oleh seorang pemuda ketika hendak pergi ke surau menunaikan solat di hentian Pekeliling. Orangnya biasa-biasa sahaja. Dia datang kepada saya dengan mukanya yang kesian lalu meminta sedikit sumbangan duit. Saya tanyanya untuk apa. Dia hanya menjawab duitnya tak cukup untuk beli tiket bas. Saya ragu-ragu dengan apa yang diucap. Dalam poket tak ada duit kecil, setelah beberapa minit sesi soal jawab saya terus tanyanya “Dah solat Asar ke belum?” Dengan tersengih-sengih dia menjawab belum lagi. “Pergilah solat dulu sementara saya cari duit kecil”. Dalam perjalanan mencari duit kecil, kebetulan ada beberapa orang yang melihat kejadian itu menasihati saya supaya tidak beri duit tersebut. Dalam hati dah berniat “Kalau budak tu tipu, itu urusan dia dengan Allah, aku hanya tolong yang mampu.”

Bukan soal duit yang diberi itu besar atau kecil saja dan bukannya soal budak tu menipu atau tidak tapi soalnya apa inisiatif kita untuk membantu mereka yang memerlukan. Kalau budak itu cakap betul macammana?. Masa tu saya tidak terasa ruginya beri duit pada seseorang yang kita tak tahu kebenarannya. Sekurang-kurangnya saya sudah mengajaknya untuk pergi solat. Dan apa yang penting, hati saya rasa senang dan tidak terpengaruh dengan kata-kata orang bila hendak melakukan kebaikan.

InsyaAllah, segala kebaikan yang kita buat pada masa lalu akan dibalas dengan kebaikan juga suatu masa nanti. Kebaikan-kebaikan tersebut perlulah dibuat secara istiqamah kerana hakikatnya istiqamah buat kebaikan lebih sukar berbanding istiqamah buat perkara-perkara yang melekakan dan melalaikan.
“Tukar cara kita melihat sesuatu perkara yang kita lihat akan berubah. Guna kaca mata keimanan dan melihat segala sesuatu dengan mata hati dan sebarkan kasih sayang dan sayangi semua orang dan doakan orang yang berdosa di beri hidayah dan di ampunkan dosa mereka dan minta jauh dari kita melakukan kesalahan yang mereka lakukan. Jom audit” – Status FB Prof Dr Muhaya.

 Syam_Suri


No comments:

Post a Comment