Monday, March 19, 2012

Tanggungjawab VS Amanah


Assalamualaikum wbt .
Apa khabar iman semua?? (esp pembaca-pembaca yang mantap-mantap belaka ni) ^^v
Semoga sentiasa berada dibawah payung rahmatNYA.
Terasa nak coret sesuatu maka tercoretlah sesuatu di sini….

Tanggungjawab vs Amanah

Dunia di luar sana tersangatlah hebat cabarannya…
Bila dengar mak ayah, family, sahabat-sahabat n kawan-kawan bercerita tentang hari-hari hidupnya…ujian, cabaran, dugaan, musibah yang berlaku…

Kadang-kadang diri kita ber’wondering’…wonder dengan erti kata sebenar apakah dengan apa yang kita lakukan hari ini kita mampu mendevelop diri kita menjadi individu muslim yang sebenar?

Hidup kita kompleks sebenarnya…setiap hari kita mesti bermonolog:
“Apa akan jadi esok?”
“Serabutnya harini…”
“Bosannya kerja ni”
“…etc….”

Actually taklah sekompleks mana pun sebab kita yang sebenarnya menjadikannya kompleks. Huhu.

Kita perlu kuat. We must be strong.

Sometimes kita rasa lemah. Lemah sangat-sangat sampai kita tersasar daripada focus hidup (untuk jadi mukmin yangg paling bertaqwa) TAPI kita terpaksa kena jadi strong (paksa diri kadang-kadang menjadi) sebab kita tak hidup sorang-sorang je kat dunia ni. ^^

Hmm, nak kata diri ni bukanlah orang yang layak untuk memberi nasihat. Tapi hakikat sebenar nasihat itu boleh diberi oleh sesiapa sahaja…saya merangkap orang yang selalu memberi nasihat kepada diri sendiri.
Bila kita pilih untuk menjadi seorang yang BERTANGGUNGJAWAB…maka banyaklah beban yang kita perlu pikul…

Bila kita nak menjadi seorang yg BERAMANAH…maka bertambah banyaklah beban yang terpikul…
So, bila kita diberi TANGGUNGJAWAB & AMANAH…ingat! Jadikan iman sebagai benteng dalam diri.
Dulu-dulu…selalu sahabat pesan…dalam apa jua urusan kita kena buat yang TERBAEKK!
Jika kita berada dalam sesuatu organisasi…diskusi/perbincangan antara ahli-ahli perlu ada. Bila dah capai kata sepakat, semua kena sama-sama tanggung susah senang.

We can only berjaya IF AND ONLY IF kerjasama tu sangat-sangat kukuh…
Jadi, ukhwah kena dan mesti kuat…if you have to let others know that you care about them, let them know…selalu sangat terjadi masalah hati disebabkan ini: ‘MISS COMMUNICATION’.

Ianya berlaku dlm organisasi kerana when you care about somebody, the other fellow tak tahu…..(waaa, saya teringat kisah dulu-dulu…huhu)

Kalau kita orang bawahan, kita kena faham bahawa majikan hanya akan berminat untuk ambil pekerja yang dapat MEMAHAMI KEHENDAK majikan dan buat kerja dengan SEMPURNA seperti yang majikan mahukan…bukannya yang nak ikut selesa sendiri…kalau kita orang atasan, kita perlu juga ingat yang anak buah kita tu perlu diBERI tunjuk ajar kalau mahukan dia improve…dan diPANTAU kalau nak dia sentiasa buat seperti yang kita nak.
“ Sesungguhnya  Allah  menyuruh  kamu  supaya  menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya....” Surah An-Nisa: 58
Hadis diriwayatkan oleh Abu Daud bermaksud:
"Tunaikanlah amanah kepada orang yang memberi amanah kepadamu dan jangan pula kamu mengkhianati orang yang mengkhianati dirimu" 
Hadis Rasulullah SAW:
"Tidak sempurnalah keimanan seseorang yang tidak bersifat amanah dan tidaklah sempurna agama seseorang yang tidak menepati janjinya"

No comments:

Post a Comment